Artikler

Chambers hjørne

ET LIV I KRAFT - SENERE
Chambers
Alt for Ham

“Hvor jeg går hen, kan du ikke følge mig nu, men senere skal du følge mig.” (Joh. 13,36)

Og da han havde sagt det, sagde han til ham: Følg mig!” (Joh. 21,19). Tre år forinden havde Jesus sagt: “Følg mig!” - og Peter havde fulgt ham uden problemer. Han var betaget af Jesus og behøvede ikke den hellige Ånds hjælp til at følge ham. Så kom han til det punkt, hvor han fornægtede Jesus, og hans hjerte blev sønderknust. Senere modtog han den hellige Ånd. Og nu siger Jesus igen: “Følg mig!” Nu er det for Peter ikke længere et spørgsmål om at gå i spidsen og prøve at være redningsmand for Jesus. Det første “Følg mig!” var der ikke noget mystisk ved, det var en ydre efterfølgelse. Nu er det en indre efterfølgelse, der ender i et martyrium (jf. Joh. 21,18).

Ind imellem disse to møder havde Peter fornægtet Jesus med eder og forbandelser; han var nået til ende med sig selv og al sin selvtilstrækkelighed; der var intet tilbage i ham selv, som han nogensinde mere kunne stole på; og i denne elendige situation var han i den rette tilstand til at modtage noget fra den opstandne Herre. “Han åndede på dem og sagde: Modtag Helligånden!” (Joh. 20,22). Lige meget hvilke forandringer Gud har virket i dig, må du aldrig stole på dem. Stol kun på én person, Herren Jesus Kristus, og på den Ånd, som han giver.

Alle vores løfter og beslutninger ender i fornægtelse, fordi vi ikke kan udføre dem i egen kraft. Når vi er nået til ende med os selv, ikke i fantasien, men i virkeligheden, er vi i stand til at modtage den hellige Ånd. “Modtag Helligånden!” Meningen er at Helligånden skal bo i os, så der kun er én ledestjerne i vores liv fra nu af, Herren Jesus Kristus.

Denne hjemmeside © 2019 - design: O Madsen Media