Artikler

Chambers hjørne

NÅR ØJNENE ÅBNES
Chambers
Alt for Ham

“For at åbne deres øjne… for at de kan få syndsforladelse og få samme lod, som alle de andre, der er helliget ved troen…” (ApG. 26,18)

Dette vers er det stærkeste sammentrængte udtryk i hele Det Nye Testamente for det budskab, en Jesu Kristi discipel må formidle. Det første suveræne nådens værk sammenfattes i ordene: “for at de kan få syndsforladelse.” Når et menneske kommer til kort i sin personlige kristne erfaring, er det næsten altid, fordi han ikke har fået noget. Det eneste tegn på, at et menneske er frelst, er, at han har fået noget fra Jesus Kristus.

Vores opgave som Guds tjenere er at åbne menneskers øjne, så de må vende sig om fra mørket til lyset. Men det er ikke frelse, det er omvendelse, for det er menneskets egen indsats. Jeg tror ikke, det er nogen overdrivelse at sige, at de fl este navnkristne er i den situation, at deres øjne er åbnet, men de har ikke modtaget noget.

Omvendelse er ikke det samme som genfødelse. Det er en af de forsømte sandheder i vores forkyndelse. Når et menneske bliver født på ny, ved han, at det er, fordi han har modtaget noget som en gave fra den almægtige Gud, og ikke som følge af hans egen indsats. Folk afl ægger løfter og underskriver erklæringer og beslutter at holde fast ved dem, men intet af det er frelse. Frelse betyder, at vi kommer dertil, hvor vi er i stand til at modtage noget fra Gud på grund af Jesus Kristus, nemlig syndstilgivelse. Derpå følger så det andet mægtige nådens værk: “og få samme lod som alle de andre, der er helliget ved troen.” I helligelsen sker der det, at den genfødte sjæl bevidst overgiver sin ret over sig selv til Jesus Kristus og gør sig helt til ét med Guds interesse for andre mennesker.

Denne hjemmeside © 2019 - design: O Madsen Media