Studie noter

Salmerne

Salme 1 - Ole Madsen

Salme 1, Lindberg Bibelen

En overskrift til alle salmerne kunne være: Problemer forude, sæt segl, hold fast med alt hvad du har, at du kan klare dig igennem alt hvad der er forude.

David taler allerede her om tre folk, de retfærdige, synderne og de ugudelige, det må give sammenstød, synes David her at sige.

Denne salme, som åbner hele serien af salmer, sætter vagt. Sætter vagt ved den enkeltes hjertedør, den retter til, viser hvem man skal have fællesskab med, og hvem man ikke skal.

Jeg siger ikke, at vi ikke skal være i verden, men vi skal ikke følge dens måde at gøre tingene på. Familie og venner skal vi være lys for, men vi må leve som adskilte, helligede Herren.

Salmen retter altså til, sætter vagt ved hjertet, luer ud i vor midte, viser vejen.

Den viser vejen til et åndeligt liv med Gud, der bliver som en frugtbar have, en vandrig have, hvor alt lykkes fordi vi sætter Gud først og tid af til Ham.

Vers 2 synes at sige dette, "sæt alt ind på hengivenhed til Gud. Grunde på Guds lov dag og nat.

Vers 3 synes at sige med Jesus: Søg først Guds rige og Hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift.

Advarslerne til de ugudelige er også en advarsel til de hellige, det er en stok og stav, rettet imod fårene for at holde dem inden i folden, det er Hyrden der siger, "følg nu mig, og ikke dem i verden."

Salmen viser os hvad der nytter, og hvad der ikke nytter, hvad vi skal bygge på, og hvad vi ikke skal bygge på. Når vi søger Herren af hele vort hjerte, må vort hjerte ikke kun være hos Herren, men også hos dem der påkalder Herren af et rent hjerte.

Denne hjemmeside © Alpha og Omega Ministries 2019 - design: O Madsen Media